Thursday 28 April 2011

Bagaimana menghasilkan pendahuluan yang baik ?

Soalan ini sangat kerap diajukan oleh para pelajar sama ada dalam kelas atau dalam pertemuan-pertemuan yang berkaitan dengan program peningkatan mata pelajaran Pengajian Am.

Jawapan saya, kenapa perlu mengambil masa yang sangat lama untuk menghasilakan sebuah pendahuluan dalam konteks peperiksaan. Cukup sekdar mengambil sebahagian daripada petikan soalan untuk diolah sebagai pendahuluan.

Sebagai contoh;
Aktiviti sukan berperanan untuk meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup manusia yang mengamalnya. Namun, jika tidak dimanfaatkan aktiviti ini boleh menjejaskan kehidupan kita. Jelaskan
  1. Kita akui sahaja kebenaran pernyataan tersebut sambil menyatakan kepentingnnya. "Aktiviti sukan sememangnya sangat penting untuk meningkatkan tahap kesihatan manusia.
  2. Terus kaitkan dengan kehendak soalan. "Justeru, sekiranya kita tidak memanfaatkan aktiviti tersebut ia tentunya akan menjejaskan kualiti kehidupan kita."
  3. Kemudian gabungkan menggunakan ayat yang lebih sesuai. Contohnya;
Aktiviti sukan sememangnya sangat penting untuk meningkatkan tahap kesihatan manusia. Sekiranya kita tidak memanfaatkan aktiviti tersebut ia tentunya akan menjejaskan kualiti kehidupan kita.

Ataupun kita memberi fokus kepada mana-mana aspek yang lebih penting. Contoh;

Aktiviti sukan yang sistematik dapat menjamin tahap kecerdasan individu. Individu yang sihat amat diperlukan dalam pembangunan
Fokus 1: Aktiviti sukan yang sistematik akan menjamin tahap kecerdasan seseorang.
Fokus 2: Individu yang sihat diperlukan dalam pembangunan negara. Fokus ini menjelaskan lagi fokus pertama.

Sikap mengambil masa yang lama atau menulis dengan panjang lebar sesuatu pendahuluan dianggap tidak perlu kerana perenggan pendahuluan tidak membawa sebarang markah.

No comments:

Post a Comment